تبلیغات
جنگ نرم - ابزار و وسائل تهاجم فرهنگی

بازدید : مرتبه
تاریخ : پنجشنبه 5 آبان 1390

ابزار و وسائل تهاجم فرهنگی

نویسنده:استاد نبی‏صادقی

هر تهاجمی باقتضاء زمان و امكانات ابزار و وسائل متناسب با خود را بكار می‏برد و در تهاجم فرهنگی كه هدف ایجاد نگرش و باور در ملتی برای انتخاب شیوه زندگی است قطعاً قوی‏ترین و مؤثرترین ابزار، فرهنگ خواهد بود.
یعنی با فرهنگ به جنگ فرهنگ باید رفت همانطوری كه با مكتب و اعتقاد به جنگ اعتقاد و مكتب می‏روند. چرا كه فرهنگ یك باور و بینش و پذیرش و انتخاب است و جز بوسیله باور و بینش دیگری كه جایگزین آن شود نمی‏توان فرهنگی را از صحنه و متن زندگی قوم و اجتماعی حذف نمود و بدر بُرد.
به علاوه اگر فرهنگی با زور و تهدید ابزاری غیر فرهنگی بر قوم و اجتماعی تحمیل شود تدریجاً آثار عملی خود را از دست می‏دهد و فرهنگ مرعوب و مغلوب زور و تهدید كم‏كم جای خود را در زندگی همان مردم مرعوب باز می‏كند و نفوذ عملی خود را بدست می‏آورد و فرهنگ تحمیلی را از میدان زندگی آن ملت خارج می‏سازد.
گرچه ممكن است آثار كمرنگی از فرهنگ تحمیلی برای همیشه در میان ملت مرعوب باقی بماند مانند لغات و اصطلاحات و بعضی آداب و رسوم امّا كاربردی سرنوشت ساز و تعیین كننده و جهت دهنده ندارند. مگر اینكه از عامل زور و تهدید و غلبه جنگی برای مساعد نمودن زمینه ورود فرهنگ مهاجم و زمینه‏سازی پذیرش آن استفاده گردد اما چون این ورود و پذیرش انتخابی و اختیاری نیست لذا فرهنگ مهاجم باید با ابزار فرهنگی و كارهای فرهنگی مستمر و حساب شده به تحكیم و تثبیت و تنفیذ خود در میان ملت مرعوب اقدام نماید و از راه ایجاد گرایش و پذیرش انتخابی از طرف ملت مرعوب به مقصود خود برسد. زیرا بقول ابن خلدون بزرگ جامعه شناس اسلامی:
«ملّت مغلوب زود و سریع فرهنگ ملت غالب را می‏پذیرد.»(1)
اما برای تثبیت باید از ابزار فرهنگی استفاده شود. و لذا استكبار جهانی با امكاناتی كه در اختیار دارد برای تزریق فرهنگ مبتذل خود بر بدنه جوامع غیر غربی از همین روش به اشكال گوناگون استفاده می‏نماید و ملت‏ها را نسبت به فرهنگ اصیل خود بیگانه نموده و زمینه پذیرش فرهنگ غرب را فراهم می‏سازد به نحوی كه مردم مورد هجوم، معتادِ فرهنگ متهاجم گردند و گاهی كاسه از آش داغ‏تر شوند.

راه هایی كه در تهاجم فرهنگی مورد استفاده غرب قرار می‏گیرند زیادند اما می‏توان راههای زیر را به عنوان طرق مادر مورد دقت قرار داد:
1ـ از راه صدور فیلمهای سینمائی و تلویزیونی و ویدئوئی كه بر اساس فرهنگ بی‏بند و بار غربی و برداشتن مرز مَحرم و نامحرم و عدم رعایت نكات اخلاقی و زمینه تحریك جنسی درست می‏شوند، با نامهای فریبنده. تا كم‏كم حریم مقدس محرم و نامحرم كمرنگ شود و جوانان دختر و پسر به بلوغ زودرس و تحریك جنسی دچار گردند و پرده‏های حیا و شرم، پاره گردند و زمینه فساد خود بخود فراهم شود.
2ـ ابداع و رواج و صدور مدهای لباس و پوشاك بخصوص لباسهای زنانه كه بتدریج عفاف و شرم را از دختران و زنان سلب می‏نماید و عرضه نو آوریها و ایجاد جاذبه‏های تبلیغاتی رادیوئی و تلویزیونی و مطبوعاتی با استفاده از متخصصین طراح آگهی‏های تبلیغاتی. و
هم اكنون آثار احیاء و زنده شدن این شیوه شوم در جامعه انقلابی ایران به چشم میخورد و با گردشی دقیق و واقع بینانه و محققانه در شمال تهران و شهرهای بزرگ می‏بینیم فرهنگ نیمه عریانی و مبتذل لباس بخصوص زنانه و دخترانه تجدید حیات نموده و جوانه زده و بسیاری از خانواده‏ها هم مقدمش را گرامی داشته‏اند و فروشگاههای سودجوی پوشاك هم با ایجاد جاذبه‏های فریبنده آنها را عرضه می‏كنند تا دیده ببیند و دل یاد كند و خنجری هم كه بر دیده زنند تا دل آزاد گردد وجود ندارد.
3ـ ورود بسیاری از مجلات و روزنامه‏ها و كتب خارجی می‏تواند عامل رواج فرهنگ مبتذل غربی در جوامع غیرغربی باشد و فرهنگ مادی و فاسد و بی‏بهره از فضیلت و معنویت غرب را از لابلای صفحات و سطورشان به ملت مورد هجوم بخورانند.
4ـ گروهی از اساتید فرنگ رفته كه تحصیلات عالیه و طولانی در غرب داشته‏اند چون خاشاكی در برابر فرهنگ غرب تسلیم شده و اصالت خود را از یاد برده‏اند با در اختیار داشتن سنگر كلاسها و برتری علمی نسبت به دانشجو و دیگر مردم مؤثرترین عامل نفوذ فرهنگ مهاجم بشمار می‏روند و استكبار جهانی از راه پرورش گروهی از دانشجویان خارجی مقیم غرب قدرت تهاجم فرهنگی خود را افزایش می‏دهد.
5ـ تهیه و صدور عكسهای مبتذل و سكسی كه برای نسل جوان جاذبه دارد حتی چاپ عكسهای بی‏شرمانه بر بدنه لیوانها و پارچها و ظروف كریستال و كاغذهای شكلات و آدامس و ... برای فراهم كردن زمینه تحریك جنسی و دریدن پرده شرم و حیا سوق دادن خانواده‏ها بخصوص نسل جوان بسوی فساد و بی‏بندوباری.
6ـ سیستم باز در مبادلات مسافر كه امروزه به صورت یك اصل قابل قبول بین‏المللی در آمده عامل مهمی در خدمت تهاجم فرهنگی غرب بشمار می‏رود و متأسفانه ضرر این پدیده دو طرفه است.
زندگی پر از زرق و برق و جاذبه‏های مادی و بدور از تقییدات اخلاقی همراه با امكانات زندگی و نظم و انضباط ظاهری در امور جاری غرب برای هر بیننده‏ای فریبنده و جذب كننده خواهد بود و غالب مسافرین دیار غرب حتی دینداران با فرهنگ هم نسبت به یك و یا چند جنبه از زندگی غربی شیفته می‏شوند و با زمینه پذیرش فرهنگ غرب و یا لااقل عدم برخورد خصمانه وارد كشور و خانه و كاشانه خویش می‏گردند و رفتار و اخلاق بسیاری از آنها یا رنگ غربی به خود می‏گیرد و یا مداح و مُبلغ می‏شوند و یا در درجه نازلی افسوس می‏خورد كه چرا نظام اجتماعی و اداری و معاملاتی ما مسلمانها چنین انضباطی ندارد؟
روزی به عیادت یكی از فضلاء متعهد كه برای معالجه به اروپا رفته بود رفتم یكی از آقایان از وضع بهداشت و دارو و درمان آنجا پرسید جناب ایشان شرح مبسوطی از تعهد پزشكان و پرسنل بیمارستان و نظام دارو و درمان اروپا بیان فرمودند كه برای همه حضار جالب و قابل تحسین بود و در مقایسه با وضع بیمارستانها و درمان خودمان تأسف را بهمراه داشت درست است كه فساد اخلاقی آنها از نظام اداری و پزشكی و تولیدات‏شان باید تفكیك شود اما این تفكیك صددرصد برای همه كس ممكن نیست. و ناخودآگاه درجه خصومت با فرهنگ مبتذل آنها را پائین می‏آورد.
از طرف دیگر مسافرین اروپائی و غربی كه به ایران می‏آیند، با خود سوغات فرنگ و فرهنگ فرنگ دارند و بر این گرفتاری اضافه فرمایید پدیده شوم توریسم و باصطلاح فریبنده آن جهانگردی كه مسافرین غربی كه وارد ایران می‏شوند و مسافرین ایرانی كه در گروه جهانگرد به اروپا می‏روند از چه قماشی هستند و هر دو دسته چه فرهنگی را وارد ایران می‏نمایند. در ساعاتی كه هواپیماهای اروپا در فرودگاه مهرآباد به زمین می‏نشینند و یا به اروپا پرواز می‏كنند ساعاتی در سالن عمومی فرودگاه بسر برید و با چشم خریدار نگاه كنید تا ببینید با وجود محدودیتهایی كه در فرودگاه از لحاظ رفتار و حجاب وجود دارد چگونه برخوردها و معانقه‏های دو جنس مذكر و مؤنث و ... ظهور دارد امید است پدیده شوم جهانگردی جامه عملی نپوشد و ایران اسلامی برای جذب توریست و درآمد ارزی، سرمایه‏های معنوی و آرمانهای اسلامی را از دست ندهد و به رخ كشیدن آثار باستانی ایران به قیمت از كف رفتن فرهنگ باستانی ما نشود و به همان ضررهای فرهنگی مسافرتهای معمولی اكتفا كنیم و از شرّ برنامه جهانگردی در امان بمانیم.

پی نوشت ها :

1 - مقدمه ابن خلدون

* ارسال مقاله توسط عضو محترم سایت با نام کاربری : sm1372


ارسال توسط اکبر فانی


آرشیو مطالب
نظر سنجی
کدام گزینه سلاح اساسی در جنگ نرم برای دشمن به شمار می رود ؟





صفحات جانبی
پیوند های روزانه
لینک های ویژه

قالب وبلاگ

گالری عکس بازیگران سینما

کتابخانه الکترونیکی

قالب وبلاگ

گرافیک کامپیوتری opengl